Vlad Cristache, regizorul-fenomen al tinerei generații

Interviu apărut în Publicația Festivalului Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard”, organizat de Teatrul Nottara, în numărul 2, sâmbătă, 10 oct.2015.

               Unul dintre cei mai în vogă regizori ai tinerei generații, Vlad Cristache, are în cadrul ediției de anul acesta a Festivalului „Fest(in) pe Bulevard” două spectacole: „The History Boys” de Alan Bennett, producție a Teatrului Excelsior București și „Chip de foc” de Marius von Mayenburg, producție a Teatrului „Toma Caragiu” Ploiești. El montează mult, iar producțiile sale sunt inedite și calitative. Înr-un scurt interviu pe care mi l-a acordat, Vlad Cristache vorbește despre temele pe care le abordează în spectacolele sale.

maxresdefault

Foto:: Adi Bulboacă

Elena Coman: Care este relația ta cu Teatrul Nottara?

Vlad Cristache: Nottara este un spațiu în care am avut, ca spectator, bucuria întâlnirii cu actori importanți și cu spectacole fermecătoare care au contribuit la formarea mea ca artist. Treptat am dezvoltat o relație de colaborare, la începutul anului viitor urmând să aibă loc premiera spectacolului „Pisica pe acoperișul fierbinte” de Tennesse Williams, în regia mea, scenografia Puiu Antemir și costumele Doina Levintza.

„Chip de foc” - Foto: Maria Ștefănescu

„Chip de foc” – Foto: Maria Ștefănescu

E.C.: Tema secțiunii competitive a festivalului din anul acesta este Criza limbajului – limbajul crizei. Aici se încadrează și spectacolul regizat de tine, „Chip de foc” de Marius von Mayenburg, la Ploiești. Cum reflectă acesta problematica limbajului?

 V.C.: Spectacolul ne prezintă dezintegrarea unei familii, motivul principal fiind incapacitatea membrilor ei de a comunica. Kurt e un tânăr adolescent aflat la pubertate, un copil blocat în corpul unui adult, care nu reușește să-și înțeleagă propriul corp, propriile senzații sexuale și se închide în el, se izolează de lumea exterioară. Olga, sora lui, vrea să scape de sub tutela părinților și să fie independentă, așa că respinge tot ce reprezintă părinții ei și se izolează. Părinții sunt atât de plictisiți unul de altul, și atât de plictisiți de faptul că sunt părinți încât nu au cum să perceape strigătul de ajutor venind din partea copiilor lor. În „Chip de foc” asistăm la apariția non-familiei: patru străini care locuiesc sub același acoperiș și care nu comunică real unul cu celălalt.

E.C.: „The History Boys” de la Teatrul Excelsior a avut destul de recent premiera, în martie 2015, și a devenit rapid un „must see” al teatrului românesc. Care este miza lui?

V.C.: „The History Boys” e un spectacol la care țin foarte mult. E povestea plină de umor a unor tineri care se pregătesc pentru cel mai important examen al lor, admiterea la facultate. E un spectacol nostalgic, despre cea mai frumoasă perioadă a vieții – liceul.

„The History Boys” - Foto: Maria Ștefănescu

„The History Boys” – Foto: Maria Ștefănescu

E.C: Montezi pe multe scene din țară. În ce mod te ajută experiența de lucru cu trupe diferite?

V.C.: Cunoști artiști diferiți, feluri diferite de a vedea teatrul și comunități diferite cărora vrei să le spui o poveste. Nu aș ști să cuantific, să spun ce anume câștig din fiecare experiență. Pur și simplu mă bucur de aceste întâlniri.

E.C.: Preferi să lucrezi în teatrele de stat sau în cele particulare? Există diferențe majore?

V.C.: Am lucrat până acum doar în teatre de stat, așa că nu aș putea compara. În schimb, îmi închipui că nivelul calitativ al unui spectacol nu ține de metoda de finanțare.

E.C.: Montezi foarte mult și foarte bine. Ce urmărești prin spectacolele tale?

V.C.: Să spun povești diverse, care pe mine mă emoționează, mă ating într-un fel.

E.C.: Poate un regizor să ofere prin comedie ceea ce are nevoie publicul secolului XXI?

V.C.: Dacă are ceva de spus, în mod sigur da.

„The History Boys” - Foto: Maria Ștefănescu

„The History Boys” – Foto: Maria Ștefănescu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s