14708185_1126241994078744_8161900018710274135_n

                 Poveștile cu și despre teatru nu se scriu singure. Într-o luni de Brumărel, când toamna aduce melancolii în sufletele bucureștenilor, Teatrul Nottara a oficiat întoarcerea pe Bulevardul Magheru. Dintr-un taxi grăbit, printre picături de ploaie, puteai vedea cum spectatorii intră în teatru cuprinși de frenezie. Bulina buclucașă nu mai sperie pe nimeni. Chipuri familiare ne-au întâmpinat la intrarea în teatru. Gazdele, purtând cu grație costume de epocă, au împărțit zâmbete și exemplare din ziarul Festivalului. Tavanul s-a transformat într-un carusel de baloane roșii, iar în foaierul Teatrului pulsau voci și regăsiri – regăsirea unui spațiu teatral încărcat de istorie și, totodată, o racordare la prezent. În spatele tăcerilor, toți cei de față împărtășeau bucuria unei victorii binemeritate.

            Evenimentul care a deschis cea de-a IV-a ediție a Festivalului „Fest(in) pe Bulevard”, pe 10 octombrie, vernisajul expoziției de fotografie de teatru „De pe scenă pe simeze”, ce a avut loc pe fundalul reîntâlnirii publicului cu artiștii și spectacolele Teatrului Nottara. Expoziția ce conține imagini din arhiva instituției, ilustrând producțiile anilor `50, a fost dublată de fotografiile atât de vii din spectacolele stagiunii curente. Punte între generații. Amintire. Evoluție. Familia Nottara a știut să păstreze în memoria teatrului numele marilor actori, dar și să primească tinerele talente.

            Destinul dramatic al unui actor

        Seara a continuat cu lansarea volumului „Măria Sa Teofil Vâlcu”, ediție revizuită și adăugită de Ștefan Oprea, în prezența Floricăi Ichim, redactor-șef al revistei „Teatrul azi”. În aceeași notă, de rememorare a personalităților marcante ale teatrului românesc din ultimul secol, volumul surprinde destinul tulburător al actorului ieșean Teofil Vâlcu. Despre intenția acestuia, Ștefan Oprea a declarat: „Cartea am scris-o mai ales îndemnat de destinul foarte dramatic pe care l-a avut acest mare actor: la finalul vieții și al carierei și-a pierdut vederea. Pentru un actor asta înseamnă moarte. A și murit în scurt timp. Dar, orb fiind, a ținut să mai joace. Și a jucat două roluri, între care cehovianul personaj Sorin, în care el, stând într-un scaun cu rotile, a fost cel mai bun interpret din spectacol. Am scris cu mult drag pentru că am fost foarte apropiați, am fost chiar prieteni foarte buni și m-a impresionat atât cariera lui deosebită, cât și destinul foarte dramatic despre care am vorbit.”

14691131_1126242080745402_8300048867677074494_n

        Ultima zi de „exil”, întâia seară de Fest(in)

     Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara, a urcat pe scenă înainte de începerea spectacolului „Notenkraker sau… Al cincilea anotimp” de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, regia Mihai Țârnă, de la Chișinău, și a deschis ediția din 2016 a Festivalului, declarând că exilul s-a sfârșit. A vorbit despre confuzia creată de faptul că în ultima stagiune au jucat în 37 de spații și a lansat publicului invitația de a deveni purtător de cuvânt al acestui teatru prin intermediul rețelelor de socializare – să îndemnăm publicul să nu se mai teamă de falsa bulină.

         În timpul deplasărilor trupei prin țară și prin străinătate, s-au legat prietenii și s-au pus bazele unor viitoare colaborări. Marinela Țepuș a explicat prezența Teatrului „Ginta Latină” din Chișinău în prima seară de Festival ca urmare a ajutorului pe care familia Nottara l-a primit din partea lui. În încheiere, ea a spus: „Chiar cred că măcar cultural suntem cu toții români și că, măcar cultural, nu există o graniță între noi. Aceasta putem s-o dovedim doar Noi, cei de pe scenă, și Noi, cei din public, cu aplauzele noastre și cu bucuria cu care îi vom primi.” În continuare, au luat cuvântul Mihai Gribincea, Ambasadorul Republicii Moldova în România și Tudor Țârnă, Manager General al Teatrului din Chișinău. Cei doi invitați au felicitat trupa de la Nottara pentru întoarcerea Acasă.

            Hai să ne-ntâlnim în fiecare seară pe Bulevard, la Nottara!

Articolul a apărut în Publicația Festivalului Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard”, organizat de Teatrul Nottara, Nr.2/ Anul IV, miercuri, 12 octombrie 2016

 

Advertisements